INDONESIAMAGZ.comidPeople bisa melihat tapak kaki raksasa selebar 2,5 meter dan panjang 6 meter di Gunung Lampu, Tapak Tuan. Fenomena itu menyentil rasa ingin tahu setiap orang yang mendengarnya. Legenda Tapak Tuan bisa menjadi pilihan wisata bila bertandang ke negeri serambi mekah.

Tapak Tuan berasal dari dua suku kata tapak dan tuan. Penamaan itu tidak terlepas dari legenda Tuan Tapa dan keberadaan tapak kaki raksasa di sana. Legenda tentang seorang pertapa yang terusik ketenangannya karena perkelahian antara seorang raja dan seekor naga. Petapa itu yang bernama Tapaktuan keluar dari pertapaan dan menapakkan kakinya guna melerai perkelahian.

Juru kunci obyek wisata tapak kaki Tuan Tapa, Chaidir Karim (49), seperti dikutip liputan6.com, mengisahkan, dahulu hidup seorang petapa sakti bertubuh raksasa bernama Syech Tuan Tapa. ”Ia sering bertapa ataupun bersemadi untuk mendekatkan diri kepada Tuhan-nya di sebuah bukit yang kini disebut Gunung Tuan di Tapak Tuan,” tutur Chaidir, yang ditetapkan sebagai juru kunci oleh dinas kebudayaan dan pariwisata.

Legenda Tuan Tapa diyakini masyarakat setempat hingga sekarang. Ada sejumlah bukti yang diyakini, antara lain tapak kaki raksasa Tuan Tapa di Gunung Lampu. Ada pula karang yang menyerupai topi dan kopiah Tuan Tapa yang terlepas ketika pertarungan yang terletak 50 meter dari tapak kaki raksasa.

Comments

Komentar